Кандидатів на всіх не вистачає, а ті, що є — нерелевантні! Почекайте, а ви пробували використати ці фішки?

Ви розмістили вакансію та очікуєте, що на неї відгукнеться з десяток релевантних кандидатів. Але натомість у відповідь лише кілька відгуків… Або ж шквал резюме від шукачів, які не підходять за досвідом та навичками. Як мінімізувати такі ситуації?

«Знаходити підхожих кандидатів все важче», — стверджують HR-и. «Надсилаю резюме, а у відповідь — тиша. Може, роботодавцям не так вже й потрібні співробітники?» — дивуються шукачі.

Як завжди, правда десь посередині. Адже одні не використовують всі можливості ефективних вакансій, інші — припускаються помилок у резюме. Work.ua зібрав 5 поширених проблем рекрутерів, з якими вони стикаються під час пошуку кандидатів, та пропонує рішення для їхнього подолання.

Опублікували вакансію, а відгуків — нуль

Уже котрий місяць в Україні спостерігається дефіцит кадрів: роботодавці отримують все менше відгуків на вакансії. При тому ситуація неоднорідна: на деякі посади для IT-спеціалістів можна отримати й сотню відгуків, а от на вакансію лікаря ледве вдається отримати 2-3 резюме від кандидатів. Тож перша можлива причина, чому не вдається отримати відгуки — кадровий голод у конкретній сфері.

Ще одна можлива причина — несвідоме допущення дискримінації в описі вакансії. Це одна з найпоширеніших скарг, яку отримують модератори Work.ua від шукачів. Дискримінація може потрапити до тексту вакансії несвідомо. Наприклад, є стереотип, що SMM-менеджери — молоді жінки. Тому у тексті вакансії автоматично зазначається стать та вік бажаного кандидата. Спробуйте почитати текст вакансії очима шукача та прибрати фрази, які звужують коло кандидатів до категорії «молоді жінки».

Зауважимо, що Work.ua модерує вакансії та комунікує з роботодавцями щодо вказівок на вік, стать чи інші дискримінаційні вимоги до кандидатів. Так поступово вдається руйнувати стереотипи та допомагати роботодавцям знаходити більше кандидатів.

Рішення: якщо ж це не про вас, а відгуків все одно катма — підключайте можливості системи управління наймом (СУН) Work.ua та дійте проактивно.

Зокрема, стануть у пригоді такі функції:

  • Система рекомендацій кандидатів. На основі вимог у вакансії СУН рекомендує шукачів, які можуть вам підійти. Для цього система аналізує десятки параметрів. Ви відразу зрозумієте, які з кандидатів най-най. Відсоток відповідності показує, наскільки резюме кандидата відповідає вимогам у вакансії. А бейджі переваг показують, за якими саме пунктами стався match. Наприклад, «досвід 5 років» або «вища освіта».
  • Пропонування вакансій. На основі рекомендацій запропонуйте найкращим шукачам свою вакансію. Кандидат отримає пропозицію поштою, в Telegram, Viber, push у застосунок та повідомлення на сайті.

Резюме надсилають нерелевантні кандидати

Здається, ваші очікування від майбутнього співробітника вкрай зрозумілі: вища освіта, 3 роки досвіду, англійська рівня В2. Однак відгукуються на вакансію люди зі невідповідним профілем. На думку спадає лише одне питання: «Хіба не можна уважно прочитати вакансію?».

Є три основні причини, чому так відбувається:

  • Шукачі дійсно неуважно прочитали вакансію. Але цьому є зрозуміле пояснення: 81% українців почуваються втомленими. В такому стані люди можуть бути неуважними.
  • Кандидати розцінюють обовʼязкові вимоги як факультативні.
  • Заробітна плата у вакансії набагато нижча середньої на ринку. Коли ви шукаєте фахівця рівня Senior, але пропонуєте заробітну плату, як у Junior, відсоток нерелевантних відгуків може бути великим.

Рішення: використовувати функціонал тестів системи управління наймом Work.ua.

Це допоможе одразу відсіяти нерелевантних кандидатів без необхідності ретельно перевіряти їхні навички та досвід у резюме.

Наприклад, для вас принципово важливий рівень англійської у шукача. Звісно ж, про це варто прямо вказати в описі вакансії. Та додатково до цього створіть тест з одним запитанням: «Чи володієте ви англійською на рівні не нижче В2?». Додайте два варіанти відповіді: «Так» або «Ні».

Кандидат не зможе надіслати резюме, якщо не відповість на запитання у тесті. Натомість у системі управління наймом роботодавець в один клік відсіює шукачів, які відповіли «ні».

Кандидати «зливаються», не приходять на співбесіди

Ще одна розповсюджена проблема: кандидати «зливаються» без пояснення причин. Це відбувається на різних етапах рекрутингу. Хтось отримав тестове завдання та «зник з горизонту», хтось проігнорував призначену співбесіду.

Причин такої поведінки може бути безліч. Зрештою, ми живемо у дуже екстремальні часи. Але серед всіх причин є та, на яку ви впливаєте: прозорість процесу найму.

Наприклад, ви плануєте надіслати всім кандидатам тестове завдання. Проте далеко не кожна людина готова його виконувати. Так само не всі шукачі лояльно ставляться до декількох раундів співбесід. Тож коли бачать на пошті пропозицію зробити тестове, просто переміщують цей лист у смітник. І от наче відгуки є, а конверсія низька.

Рішення: у вакансії коротко розкажіть про етапи найму та отримуйте відгуки лише від тих шукачів, які готові витратити свій час на спілкування та виконання тестів.

Ось приклад, як це робить у вакансіях компанія Netronic:

А от боротися із забудькуватістю можна в один клік. Якщо призначати співбесіду в СУН, шукач отримає нагадування про зустріч.

На етапі технічної співбесіди відкривається нерелевантність кандидата

Ви провели кілька співбесід, відібрали підхожих кандидатів і передали їхні контакти керівнику з цілковитою впевненістю, що вакансія практично закрита. Однак він не погоджує жодну кандидатуру. Мовляв, у шукачів немає необхідних навичок.

Рішення: залучати керівника майбутнього співробітника до складання тексту вакансії.

Варто визнати, що ви не можете читати думки інших людей. Наприклад, коли вас просять знайти «людину, що вміє працювати у графічних редакторах», ви не можете вгадати, йдеться про Adobe Photoshop чи про Figma.

Тому намагайтеся отримати від Team Lead детальний портрет ідеального кандидата. Адже час, інвестований у підготовку вакансії, точно окупиться в рази на етапах відбору.

У компанії йде безупинний процес найму, важко вести базу потенційно підхожих кандидатів

Коли компанія росте і розвивається, виникає потреба постійно розширювати команду та наймати нових кандидатів на аналогічні посади. Наприклад, при відкритті нового філіалу автосалону знову потрібно наймати продавців. Щоразу починати процес рекрутингу з нуля недоцільно, якщо ви вже отримували відгуки кандидатів на аналогічну вакансію.

Рішення: використовувати СУН та залишати коментарі до кандидатів.

Якщо кандидат уже потрапив до воронки найму, він точно не загубиться. Навіть якщо ви відмовили шукачу через, наприклад, брак досвіду, ви можете повернутися до його кандидатури через певний час.

Не заплутатися у кандидатах допоможе функція коментарів. Після ознайомлення із резюме чи співбесіди до профілю шукача можна додати коментар: розгорнутий текст про досвід чи коротку нотатку про рівень володіння іноземною мовою. Це зручно і для того, щоб не надсилати вакансію шукачу, що з якихось причин не підійшов минулого разу.

Це лише частина проблем, з якими стикаються рекрутери під час пошуку співробітників. Поділіться своїм досвідом у коментарях, щоб контент у блозі Work.ua відповідав вашим актуальним потребам.